Holly Black a Cassandra Clare - Železná skúška

Železná skúška (Magistérium 1)Anotácia
Cassandra Clare a Holly Black sú najlepšie kamarátky, hviezdy svetovej fantasy a megafanúšičky Harryho Pottera. Pre svojho obľúbeného hrdinu by si však priali iný koniec, a tak sa rozhodli napísať vlastnú sériu o mladom čarodejníkovi a jeho dobrodružstvách na čarodejníckej škole. Dvanásťročný Callum nepatrí medzi najpopulárnejšie decká. Pre chromú nohu a podrezaný jazyk si nedokáže nájsť skutočných priateľov. Ešte netuší, že to je jeho najmenší problém. Čoskoro sa totiž musí vydať do tajomstvami opradenej školy pre čarodejníkov Magistérium. Lenže Callum celý život počúval, že nesmie dôverovať žiadnemu čarodejníkovi a musí sa držať čo najďalej od mágie. No Magistérium je fascinujúce i nebezpečné miesto. Callum spoznáva svoju tajomnú minulosť a kráča v ústrety hrozivej budúcnosti. Železná skúška je totiž len začiatok. To najťažšie ho ešte len čaká.




"Oheň chce horieť,voda plynúť, vzduch stúpať, 
zem spájať a chaos pohlcovať. 
A Call chce žiť."

Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt magisteriumHneď na začiatok by som knihu zaradila do  kategórie, ktorá je možno primárne určená pre mladších čitateľov, no dokáže zaujať celé generácie, podobne ako taký Percy Jackson a Harry Potter. Percyho nadovšetko milujem, teda tento žáner mám rada, no musím sa priznať že HP som nečítala (ak teda nerátam prvých asi 200 strán ktoré ma nejak nezaujali) a ani som stále nevidela filmy. Preto som  aj mala takú tú výhodu, že aj keď tam môžno boli nejaké tie podobnosti s Harrym (veď keď idete písať o kúzelníkoch a ich škole, vždy vás s ním budú porovnávať - aj autorky otvorene priznali, že ich inšpiroval k napísaniu tejto série), tak ja som o nich nevedela a myslím si, že na základe ako sa vyvinul koniec tejto knihy, tú tých podobností ani veľa nebude. 


"Nemusíš utekať, tu ťa naučia bojovať."

Callum Hunt by GamaV
Kniha je vyrozprávaná z pohľadu 12 ročného Calla, ktorý vyrastá so svojim otcom. Mama zomrela keď bol ešte malý, a aby toho nebolo málo, má zmrzačenú nohu a šťastie na situácie, v ktorých by mal držať jazyk za zubami (čo samozrejme nikdy nerobí). Callov otec je bývalý kúzelník, ktorý sa po tragických udalostiach rozhodol vzdať sa kúzel, a to isté chce pre svojho syna. Keď sa dozvie, že talent na mágiu sa prejavila aj u Calla, spraví všetko pre to, aby sa od mágie držal čo najďalej, a aby v prichádzajúcej skúške na prijatie do kúzelníckej školy - Magistéria zlyhal. A tak sa Callum  narozdiel od väčšiny detí nepripravuje na to aby sa stal kúzelníkom, ale aby sa ním nestal. Verí svojmu otcovu, veď ten by mu predsa nikdy nechcel zle, a tak pre neho Magistérium vyzerá ako hrôzostrašné miesto pod zemou, kde sa ide na určitú smrť.



"Všetci vykrikovali vzrušením. Tamara kričala, pretože bola šťastná. Aaron kričal, pretože bol rád, keď ostatní boli šťastní. A Call kričal, pretože si bol istý, že všetci umrú."
Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt magisterium fanart

No napriek snahám jeho otca, Call sa dostáva do Magistéria kde je spolu s Aaronom a Tamarou vybratý do tímu majstra Rúfusa ( akože, vždy som si spomenula na Milana Rúfusa o ktorom vkuse hovorí naša slovenčinárka). Spočiatku nemá veľký záujem sa s nimi baviť (teda ani Tamara s ním), jediné nad čím rozmýšľa je ako sa čo najskôr dostať domov. No viete ako to chodí, spoločné úlohy, spoločné problémy, spoločný čas - a už si k sebe postupne nájdu cestu. A keď chodíte do školy, kde máte kamarátov, kde sa necítite až taký zbytočný a nedôležitý, kde je plno magických úžasných vecí (od jedla až po tunely s magickými jazierkami a rybami), časom už domov ani nebudete chceli ísť.

"To nemôžeš!" povedal Aaron. "Nepočul si nič, čo som ti práve povedal? Mohol by ste zomrieť!
"No, tak ma nezabíjaj," povedal Call.

Všetci vieme, že Cassandra a Holly sú autorky ktoré toho napísali už naozaj dosť, a to bolo vidieť aj na postavách ktoré neboli plytké, nudné alebo až otravné, čo sa mi pri veľa knihách s mladšími postavami stáva. Call bol super hlavný hrdina, drzý, často hlúpo tvrdohlavý ale aj často neistý, no napriek tomu sa rozhodoval sám za seba, nebol len poslušným synom, ktorý robí veci o ktorých sám nevie či sú správne, snažil sa nájsť svoju cestu a vďaka tomu ma celý čas bavil. Inak to nebolo ani s s Tamarou - ktorú som spočiatku veľmi nemusela, no našla som si k nej cestu a Aaaronon, ktorý mi bol od začiatku sympatický. Autorky taktiež nechali dosť priestoru aj pre vedľajšie postavy, ktoré boli ľahko zapamätateľné a verím, že sa o nich ešte dozvieme viac. 

Celkovo ma kniha neskutočne bavila, a aj keď prvá časť bola oproti druhej pomalšia, stalo sa tam veľa dôležitých vecí a spoznali sme lepšie celkove prostredie Magistéria, ktoré je popísané naozaj zaujímavo. Druhá polovica knihy už bola nabitá akciou a odhaleniami, a aj keď som mala pocit, že viem ako to celé je, autorky ma dokázali prekvapiť a som naozaj zvedavá ako sa to celé vyvinie ďalej, pretože to vyzerá na naozaj originálna zápletku, na ktorú sa  už teraz teším. Preto knihu hodnotím 4 kačičkami (ale takými naozaj silnými )! 


Za recenzný výtlačok veľmi pekne ďakujem vydavateľstvu Slovart. Knihu si môžete kúpiť napr. TU

0 Komentáre