Jojo Moyes - Predtým ako som ťa poznala

Názov: Predtým ako som ťa poznala
Autorka: Jojo Moyes
Séria: Predtým ako som ťa poznala #1
Žáner: Romance, Contemporary
Vydavateľstvo: Ikar
Počet strán: 344
Hodnotenie na GR:4,31*/457 301 hlasov
Názory iných čitateľov: Dany | Majka | Ermen



Anotácia: Lou Clarková vie všeličo. Vie, že jej otec si ťažko hľadá prácu, vie, koľko krokov treba prejsť od autobusovej zastávky k rodičovskému domu. Vie, že sa jej páči práca v bistre, a vie, že možno neľúbi svojho priateľa Patricka, oduševneného športovca. Zato nevie nič o klasickej hudbe, nevie, že príde o miesto, a keby tušila, čo ju čaká, asi by prišla o rozum.

Will Traynor vie, že po dopravnej nehode stratil chuť do života. Vie, čím bol kedysi, vie, že všetko sa mu teraz zdá malé a neradostné, a veľmi presne vie, ako s tým skoncovať. Zato nevie, že Lou mu vtrhne do života ako farebná búrka. A ani jeden z nich nevie, že jeden druhého navzájom navždy zmenia.

"Máš iba jeden život. 
Je to vlastne tvoja povinnosť ho prežiť naplno." 

Vždy keď som vošla do nejakého kníhkupectva a mala som čo i len minútku času, už som si obzerala knihy, ktoré by som si rada prečítala. A tak som vždy narazila na túto. Ani neviem koľkokrát som dokopy čítala tú anotáciu, ale vždy som ju nakoniec vrátila na poličku, lebo som nejako vedela, že tá kniha mi zlomí srdce. Jedného dňa som ale podľahla a kniha si našla cestu ku mne. 

"Nikdy nebudem ľutovať veci, ktoré som spravil. 
Pretože väčšinu dní, všetko čo máš sú tie miesta 
v tvojej pamäti, kam môžeš ísť." 

Predtým ako som ťa poznala je príbeh dvoch mladých ľudí, ktorí by sa nespoznali – ba ani nestretli, keby im všetko ide podľa plánu. Keby Lou nestratí prácu v bistre a nie je nútená si nájsť inú prácu. Keby Will nebol účastníkom nešťastnej nehody a neskončil by na vozíku. Keby, keby, keby. Takto sa Lou dostáva do domu Willa, kde sa má oňho starať. Lou vie, že to nie je jednoduché, snaží sa vžiť do Willa, ale nedarí sa jej. Will ju stále od seba odháňa, všetko čo spraví, je zlé a na nič. 
Jojo Moyes je úžasná autorka. To mi je po tejto knihe jasné. Bolo vidieť, akú veľkú námahu vydala pri tejto knihe. Celý príbeh je premyslený, Jojo Moyes vedela ako skončí už na začiatku a rozhodne sa tu nebude jednať o nejaký nevysvetliteľný a nereálny zázrak. 
Téma, do ktorej sa autorka pustila nie je jednoduchá. Príbeh s hlavnou postavou na vozíčku ani jednoduchý byť nemôže. Kniha reálne (nanešťastie) zachytáva problémy človeka, ktorý skončil na vozíku – ako to on prežíva, ako sú preňho i jednoduché a pre nás ostatných banálne veci ťažké a nedokáže ich spraviť sám. Aké je to byť odkázané na pomoc iného. Ako to ten človek ťažko nesie aj na jeho psychiku.

"Niektoré chyby...Majú väčšie následky ako iné. Ale ty nesmieť dovoliť, aby výsledok jednej chyby, bolo to, čo ťa definuje. 
Máš na výber, nemusíš dovoliť, aby sa to stalo. " 

Lou bola super postava. Trochu som sa bála, či sa budem dokázať do nej vžiť, vidieť tú knihu z jej pohľadu, ale nakoniec vysvitlo, že som sa bála úplne zbytočne. Bolo vidieť aká je odhodlaná pomôcť Willovi, aj keď ju zo začiatku odmietal a bol hnusný k nej, čo ona najskôr sa snažila prehrýzť, ale po čase to tiež nevydržala a dokázala si svoje povedať. A to nebolo iba čo sa týka Willa ale aj jej priateľa Patricka alebo aj jej rodičov – a ich domu kde všetci bývali – Lou, jej sestra so synom a jej rodičia. Lou som obdivovala. Je to neskutočne silná knižná postava a viem, že veľa ľudí by to na jej mieste nezvládlo, ale ona to dokázala a keď vedela, že Will alebo jej rodičia, potrebovali, aby bola silná a zaťala zuby – tak to dokázala. 
Will to už bol iný oriešok. Skončil na vozíku a myslí si, že to je aj koniec jeho života. Nevidí už naďalej zmysel v žití. Akoby prišiel sám o seba. Bolo mi ho neskutočne ľúto – to, ako skončil na vozíčku a ako sa k nemu správali jeho priatelia a celkovo. Chápala som ho, prečo sa choval tak ako sa choval...Ktovie ako by sa ktokoľvek z nás choval keby skončíme na tom tak ako Will.

"Donúť sa do toho. Neseď na zadku. 
Užívaj si život. Jednoducho ži." 

Jojo Moyes dokázala na 340 stranách niečo neskutočné. Zachytila toľko pocitov postáv, vyvolala rovnaké množstvo aj u jej čitateľoch. Dokázala, že život nie je iba ružový a môžeme sa mať akokoľvek dobre, dokým nepríde niečo a my si neuvedomíme, aký je život vrtký a kedy sa môže všetko otočiť proti nám. Preto by sme si mali vážiť to čo máme a možno sa nám zdá, že je celý svet proti nám, ale stále môžeme chodiť, máme svoj život vo vlastných rukách a za to by sme mali byť vďačný.
Predtým ako som ťa poznala je úžasný príbeh a rozhodne ho každému odporúčam prečítať - každý si tam dokáže nájsť niečo, čo ho zaujme. 


0 Komentáre